top of page

FRAKT OG RETUR

.

Fraktbetingelser

lalasalama.no har forsendelser til hele Norge og Europa med unntak av Svalbard og Jan Mayen. Leveringstiden varierer for hvert produkt, men er vanligvis mellom 3 til 7 virkedager etter registrert betaling. Vi forbeholder oss retten til lengre leveringstid i perioder med stor trafikk hos oss eller vår transportpartner.

Brevpakker leveres normalt til din postkasse. I noen tilfeller, for eksempel hvis postkassen din er full, må du hente pakken på postkontoret. Da vil du motta en henteseddel i postkassen.

Servicepakker leveres til ditt postkontor. Posten sender en hentemelding på e-post og du vil også motta en hentemelding på SMS dersom du har valgt dette i profilen din. Alle forsendelser med Servicepakke kan spores under "Mine bestillinger" når produktene er sendt fra oss.

Som kunde er du forpliktet til å følge med på status på forsendelsen din. lalasalama.no er ikke ansvarlig for utlevering av meldinger om ankomne pakker. Posten returnerer uavhentede pakker etter sitt system etter 14 dager.

Dersom du ikke er hjemme til avtalt leveringstid, ikke henter varene eller nekter å motta dem, vil varene bli returnert til oss for din regning. I slike tilfeller vil du få tilbud om å få bestillingen sendt på nytt til kr 59. Dersom du ikke betaler ny frakt eller ikke ønsker forsendelsen på nytt, vil du bli belastet med et gebyr på kr 200,- fra beløpet som betales i tillegg til returfrakt på kr 59. Eventuell saldo vil bli kreditert kortet ditt, kontonummer avhengig av betalingsmåte. 

Dersom du ber Posten om å returnere varen, og du på forhånd gir oss beskjed om at du benytter deg av angreretten innen fristen, må du kun betale for returkostnaden.

Dersom pakken din ikke blir levert innen avtalt tid, kan du som kunde sette en rimelig tilleggsfrist. Skulle denne fristen overskrides, kan du heve kjøpet og få pengene tilbake innen 14 dager.

 

Skadede forsendelser 

Dersom du mottar en skadet forsendelse, er du som kunde forpliktet til å følge våre rutiner som gjelder ved mottak av en skadet forsendelse. Logg på to www.lalasalama.no og registrer sak i kategorien "Skader på leveransen" under "Kundeservice" på "Min side". Da vil du få et svar fra oss som hjelper deg videre. Varer som er skadet etter forsendelse med Posten skal fremvises på postkontoret og skademelding skal fylles ut.

Levering skjer når du eller din representant har overtatt produktene/produktene.

RETUR

Klager og angrerett

Med mindre avtalen er unntatt fra angreretten, kan du heve kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.

lalasalama.no plikter å refundere deg kjøpesummen uten ugrunnet opphold, og senest 14 dager fra lalasalama.no har fått beskjed om din beslutning om å benytte angreretten. lalasalama.no  har rett til å holde tilbake betaling inntil du har levert dokumentasjon på at varen er returnert.

Alle henvendelser angående reklamasjoner, skader på varer eller feil ved levering skal rettes skriftlig gjennom "Kundeservice" på "Min side". Det er viktig at du registrerer saken i riktig kategori. Du vil da få svar fra oss så fort som mulig. Ikke returner varer før du har fått beskjed om dette fra oss. På denne måten håndteres saken så smidig som mulig og uten unødvendige returkostnader. Refusjon ved avbestilling/klage som medfører kreditt, må skje innen 14 dager etter mottak av returforsendelsen.

Angrerett og angrefrist - generell informasjon

Forbrukeren kan si fra avtalen uten å oppgi grunn innen 14 dager etter at selger har oppfylt sin opplysningsplikt i henhold til angrerettloven, og varen og angrerettskjemaet er mottatt.

Forbrukeren skal gi beskjed til selger dersom angreretten benyttes. Fristen anses overholdt dersom meldingen sendes før fristens utløp. Det er ingen formelle krav til meldingen, men dette bør være skriftlig av bevismessige årsaker. Vi anbefaler på det sterkeste at du sender en melding om dette via kategorien «Angre kjøp på mottatte varer» under «Kundeservice» på «Min side». Dersom du ønsker å bruke «Angrerettskjema» finner du dette som et vedlegg til betalingsbekreftelsen mottatt på e-post.  

Angrerettloven griper ikke inn i rettigheter du har etter blant annet kjøpsloven dersom det skulle oppstå mangler. Beholder du varen kan du under visse betingelser kreve prisavslag, omlevering (ny vare) eller heve kjøpet og få kjøpesummen tilbake.

Bruker du angreretten innen fristen, må du returnere det du har betalt for varen. Før oppgjør finner sted, skal varen sendes tilbake til selger så snart som mulig – og innen 14 dager etter at melding om bruk av angreretten er gitt. Du må selv dekke returkostnader, med mindre selger har misligholdt avtalen eller selger i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare fordi den bestilte varen ikke var tilgjengelig.

Angreretten forutsetter at varen kan returneres i vesentlig samme stand og mengde. Dette betyr at du ikke kan angre på kjøpet dersom du har brutt forseglingen på produkter for personlig pleie og lignende.

Angreretten gir næringsdrivende rett til å belaste kunden dersom produktet har blitt utsatt for verdireduksjon som følge av bruk utover det som er nødvendig for å fastslå varens art, eiendom og/eller funksjon. (jr. Ang Angreretten §25).

Mangel på varen - kjøperens rettigheter og klager

Dersom lalasalama.no ikke leverer produktet eller leverer det for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes deg eller forhold fra din side, kan du etter reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 5, holde tilbake kjøpesummen, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra lalasalama.no

Dersom det foreligger en mangel ved varen, skal kjøper innen rimelig tid etter at den er oppdaget eller burde vært oppdaget, gi selger beskjed om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid annonsert i tide  hvis det skjer innen 2 måneder fra mangelen ble oppdaget eller burde vært oppdaget. Reklamasjon kan fremmes senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom produktet eller deler av det er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er klagefristen fem år.

Dersom varen er mangelfull og dette ikke skyldes kjøper eller forhold på kjøpers side, kan kjøper etter reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 holde tilbake kjøpesummen, velge mellom retting og omlevering. , kreve prisavslag, kreve heving av avtalen og/eller kreve erstatning fra selger.

 

Klager til selger skal fremsettes skriftlig.

 

Ved krav om misligholdsrettigheter skal meldingen sendes skriftlig til sales@lalasalama.no av bevismessige årsaker.

Du mister retten til å kreve oppfyllelse dersom du venter urimelig lenge med å fremme kravet.

bottom of page